Rekrutacja lektorów do szkoły językowej może być wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcesz znaleźć najlepszych kandydatów. W tym poradniku przedstawimy kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci w procesie rekrutacji.
Rynek pracy w edu branży jest podzielony, a liczba chętnych do pracy jako lektor jest zróżnicowana pod względem rejonu Polski, jak i wielkości miasta, w którym mieszkamy. Im mniejsza miejscowość lub im bardziej oddalona miejscowość od uniwersytetów ze studiami filologicznymi, tym mniej kandydatów do pracy.
Niektórzy właściciele szkół mogą się pochwalić dużym zainteresowaniem ich ogłoszeń o prac, gdy inni umieszczają płatne ogłoszenia na wszystkich możliwych portalach i nie mogą doczekać się żadnego dobrego CV na swojej skrzynce.
Cóż, zatem robić? Gdzie i jak szukać lektorów? Przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci znaleźć dobrego lektora.
Wskazówka numer 1.
Dobry wizerunek Twojej szkoły w social mediach. Nie jest tajemnicą, że młodzi ludzie chętniej podejmują pracy w miejscach, które są atrakcyjne, innowacyjne, rozwojowe oraz ciekawe. Kiedy lektor szuka pracy, to często sprawdza, jaki profil kursów jest w danej szkole oraz wyszukuje wszystkich dostępnych informacji m.in. na social mediach.
Prowadź swój profil szkoły, tak aby był atrakcyjny zarówno dla potencjalnych klientów oraz współpracowników.
Wskazówka numer 2.
Kolejnym pomocnym aspektem jest marka osobista właściciela szkoły. Wiem, że nie każdy chce takową budować i oczywiście to szanuję, ale, kiedy jesteś otwarta na tego typu działania, to zacznij częściej publikować treści ze swoim wizerunkiem na profilach szkoły w social mediach.
Wskazówka numer 3.
Dobrze napisane ogłoszenie. W internecie jest dużo wzorów ogłoszeń o pracę, ale ja chciałabym zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów:
A) Określ grupy wiekowe, z którymi będzie pracować lektor.
B) Poinformuj o metodzie lub materiałach, na których lektor będzie pracował.
C) Określ godziny pracy oraz ewentualną liczbę godzin lektorskich.
D) Podaj długość lekcji.
E) Podaj adres szkoły.
F) Fajnym dodatkiem, jest link do profilu szkoły (podaj tylko wtedy, gdy dbasz o te miejsca).
G) Stawka za godzinne brutto lub widełki wypłaty miesięcznej brutto (zazwyczaj ta druga opcja przyciąga większe zainteresowane).
H) Poinformuj, gdzie i co ma wysłać kandydat. Ja preferuję CV na e-mail i tylko na takie zgłoszenia odpisuję.
I), Jeżeli szukasz lektora, z którym współpraca ma zacząć się w jakimś konkretnym miesiącu, to również poinformuj, do kiedy jesteś otwarta na zgłoszenia.
Wskazówka numer 4.
Jednorazowe wystawienie ogłoszenia, to za mało. Naprawdę dobrym pomysłem jest publikowanie ogłoszeń raz w tygodniu, zwłaszcza na bezpłatnych portalach, stronach lokalnych i grupach na Facebooku.
Wskazówka numer 5.
Grafika dopasowana do ogłoszenia. Osobiście również przygotowałam grafikę, która jest dołączana do ogłoszeń o pracę z mojej szkoły. Takie ogłoszenia wyglądają profesjonalnie i łatwiej e zauważysz na grupach i portalach. Na grafice dobrze jest dodać Twój logotyp oraz napis „Praca dla lektora języka angielskiego w XYZ/online”.
Wskazówka numer 6.
Rekomendacje znajomych. Zapytaj swoich obecnych lektorów lub znajomych, czy nie znają kogoś, kto chciałby podjąć pracy jako lektor w Twojej szkole. Możesz udostępnić swoje ogłoszenie na prywatnym profilu na Facebooku z oznaczeniem kilkunastu znajomych.
Wskazówka numer 7.
Rozpocznij rekrutację już wiosną, jeżeli szukasz lektora od września. Okres wakacyjny to już ostatni dzwonek, aby zapełnić braki kadrowe w swojej szkole.
Wskazówka numer 8.
Wywieś ogłoszenia na pobliskich uniwersytetach. Na każdej uczelni znajdują się tablice z ogłoszeniami, gdzie studenci wieszają swoje drobne ogłoszenia, Ty również możesz tam wywiesić swoje.
Wskazówka numer 9.
Poszukaj na LinkedIn nauczycieli pracujących w Twojej miejscowości. Możesz również sprawdzić wykaz kadry na stronach internetowych szkół z Twojego miasta i zaprosić wybrane osoby np. Na Facebooku do znajomych.
Dużo łatwiejsze zadanie mają właściciele szkół online. Z doświadczenia wiem, że każde ogłoszenia to kilkanaście CV na e-mailu. Teraz chętnie podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami, jak zorganizować spotkania z kandydatami i o czym rozmawiać na takim spotkaniu. Ta część będzie oparta o mój proces rekrutacji.
Wskazówka numer 1.
Stwórz swoje konto w jakimś wirtualnym kalendarzu do rezerwacji spotkań. Ja umawiam się na spotkania online i do tego służy mi obecnie calendly.
A) W wirtualnym kalendarzu wyznacz dni i godziny, w których jesteś otwarta na spotkanie z lektorami.
B) Przygotuj szablon e-maila z linkiem do kalendarza, który będziesz wysłać do kandydatów.
C) Informacje o zarezerwowanym spotkaniach otrzymasz na e-mail.
Wskazówka numer 2.
Na spotkaniu zawsze robię krótkie notatki na temat lektora ,z którym mam spotkanie. Na co zwracam uwagę:
A) Czy lektor jest uśmiechnięty/pogodny. Jest to dla mnie bardzo ważne.
B) Sprawdzam, jak lektor się wysławia i prowadzi rozmowę.
C) Moja szkoła działa tylko online, więc sprawdzam, jak lektor się „prezentuje” przed kamerą: jak siedzi, co znajduje się w tle, jakiej jakości jest dźwięk i obraz.
D) Zawsze wyjaśniam, co jest w obowiązkach lektora, a co po stronie obsługi klienta w mojej szkole.
E) Informuje o dalszych krokach w rekrutacji.
Wskazówka numer 3.
Zawsze do wszystkich kandydatów, z którymi przeprowadziłam rozmowę, wysyłam e-mail z informacją, czy jesteśmy otwarci na współpracę, czy też nie.
Wskazówka numer 4.
W procesie rekrutacji lektorów ważne jest, aby komunikacja z kandydatami odbywała się w jednym kanale oraz aby mieć opracowane stałe procedury na każdym etapie. Od dłuższego czasu nie odpowiadam na wiadomości na priv oraz komentarze pod ogłoszeniami o pracę dla lektora, gdzie jest umieszczona informacja o tym, aby np.: wysłać e-maila z CV.
Wskazówka numer 5.
Pamiętaj, aby cały proces rekrutacji dopasować do swoich potrzeb oraz możliwości. Jeżeli prowadzisz biznes stacjonarny, to oczywiście Twoje spotkania na pierwszym lub drugim etapie powinny być już na żywo w siedzibie szkoły.
Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Ci w rekrutacji nowych lektorów. Trzymam za Ciebie kciuki.
Olga Wilczyńska
Zaufali nam między innymi:
Nowoczesny wgląd oraz wszystkie niezbędne funkcje, które pomogą Ci całkowicie zautomatyzować oraz przechowywać dane klientów zgodnie z RODO.
Obejrzyj nagranie z krótkiego, wirtualnego spaceru po naszym programie.
Każdy nasz klient otrzymuje od nas indywidualne wsparcie i szkolenie z naszego programu.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni telefonicznie oraz pod e-mailem kontakt@kivo.pl
• 14 dniowy okres próbny • Karta kredytowa nie jest wymagana
Kolejna forma, dla mnie osobiście, jest lepsza od tej, którą przedstawiłam przed chwilą. Jest bardzo podobna, ale jest jedna różnica. Jest to stała miesięczna opłata. Czyli mamy dwa tysiące za kurs, dzielimy to na dziesięć równych opłat, czy dziewięć i mówimy klientowi, że co miesiąc jest 200 złotych. Nieważne, ile lekcji będzie, jest to cała kwota podzielona na dziesięć części, aby co miesiąc wpłacać tą samą sumę Oczywiście wyjaśniamy warunki współpracy, tak jak zresztą przy każdej innej umowie, żeby nie było problemów dlaczego tyle a nie więcej lub mniej. Zdecydowanie zredukuje to ilość pytań. Też klienci będą spodziewali się konkretnego wydatku co miesiąc i dla wielu osób jest to fajna sytuacja, że wiedzą jakie mają zobowiązania. Każdy z nas ma rachunki, a do tego też wiele rodzin sobie dolicza, że takie zobowiązanie miesięczne, to jest, np. kurs języka angielskiego czy niemieckiego. Zdecydowanie też dużo więcej osób zgodzi się na współpracę z nami, płacąc dwieście złotych miesięcznie.
Jest to mniejsza kwota i mniejszy wydatek dla rodziny, niż dwie duże płatności lub jedna. Będą pojawiać się dłużnicy, jak w większości przeze mnie prezentowanych form płatności, ale też musicie wiedzieć, że to nie jest tak, że połowa klientów nie płaci. To są jednostki. Zazwyczaj jeżeli mamy już dwie niezapłacone części, możemy się spodziewać, że ta osoba już nie zapłaci lub zniknie. Jest takie ryzyko zawodowe. Oczywiście możesz takie osoby prosić, aby zapłaciły, pisać wezwania do zapłaty, jak najbardziej można to robić. W zależności od tego, czy jest to dla Was gra warta świeczki.
Każdy zgodnie ze swoim sumieniem musi odpowiedzieć na to pytanie. Bo wiem, że niektórzy walczą o 100 złotych, a inni po prostu odpuszczają, bo mogą sobie na to pozwolić. Ja szanuję obie decyzje. Rozumiem tych, którzy są zawiedzeni, że ktoś wykorzystał ich czas i im nie zapłacił. Ale też rozumiem tych, którzy mówią: Dobra, no nieważne, trudno. Zajmie mi to więcej czasu, nerwów niż to warte. No i oczywiście stały, comiesięczny dopływ gotówki. Tutaj jesteśmy o wiele bardziej przewidywalni. Możemy przewidzieć ile pieniędzy wpłynie nam co miesiąc na konto, niż przy tych różnych płatnościach. O wiele łatwiej można gospodarować takim budżetem, planować rzeczy itd.
Ostatnia forma płatności dla biznesu stacjonarnego, i tu już tak troszeczkę wejdziemy w biznes online, ale o tym jeszcze za chwilę. Coraz więcej szkół, zwłaszcza w większych miastach, sięga po model abonamentowy z podpinaniem karty. Polega on na tym, że tak jak ludzie płacą za Netflixa, tak samo na stronach szkoły, osoby deklarują się na stałą miesięczną opłatę. Podpinają sobie kartę i co miesiąc tego samego dnia konkretna kwota zostaje im ściągnięta z konta. Jest to stała miesięczna opłata. Jest mnóstwo plusów takiej formy, np. nie musimy się upominać. Ale też jest jeden bardzo duży minus. Strasznie ciężko naszym rodakom jest podjąć decyzję o tym, aby podpiąć kartę na coś innego niż na przykład Netflix. O ile tak chętnie podpinamy kartę na rozrywkę, o tyle trudniej jest nam zrobić to, jeżeli chodzi o edukację. Taki model subskrypcyjny jest fajny, ale bardzo będzie dla Was wymagający, zwłaszcza na samym początku. Zawsze pojawią się osoby, które powiedzą: A dlaczego mi zdjęło pieniądze z konta? Ja chciałem zapłacić tydzień później. Wiem o czym mówię, dlatego, że taki model miałam w moim biznesie online w szkole językowej. W kursach językowych online, ludzie pisali do nas, dlaczego zabraliśmy im pieniądze z konta. Świadomość i edukowanie są szalenie ważne.
Na początku może być to ciężkie, zwłaszcza jeżeli robimy to dużą skalę. Akurat w naszym przypadku to była duża skala. W lokalnym biznesie na pewno mniejsza, ale nadal jest co robić.
Ostatnia forma płatności, też dla osób, które działają w online jest wykupywanie paczek godzin. Mamy na Kivo osoby, które prowadzą biznes stacjonarny, ale również mają klientów online. Jest to dosyć popularne. Coraz częściej słyszę o tym, że tak robicie i sprzedajecie zestaw, np. trzydziestu godzin lekcji online na żywo. Płaci się za paczę i mamy czas, żeby to wykorzystać przez jakiś okres. Tu również wchodzą płatności online’owe. Zajęcia oczywiście też są wtedy w onlinie. Obsługujemy na Kivo zarówno biznesy stacjonarne jak i biznesy online. Pracujemy dla Was też nad kilkoma nowymi rozwiązaniami, aby pomóc biznesom stacjonarnym wkroczyć w świat lekcji online prowadzonych na żywo. Mogę tylko zdradzić, że będą to dwa nowe rozwiązania, które bardzo zautomatyzują i ułatwią Wam obsługę klienta oraz płatności Ale o tym już niedługo będę miała zaszczyt Was poinformować.
Dziś serdecznie zachęcam Ciebie do przetestowania programu www.kivo.pl, gdzie będziesz mieć kontrolę finansów. Gdzie Wasi klienci, na swoich kontach, będą mogli zobaczyć ile mają do zapłaty w danym miesiącu i nieważne jaki model płatności wybierzesz, Kivo umożliwi Ci obsługiwanie każdego jednego. Obecnie poza opcją subskrybowania. Też w dużej mierze zależy od Was czy taką funkcję chcecie wprowadzić czy też nie. Serdecznie Was zachęcam, przetestujcie! Piszcie do nas na kontakt@kivo.pl. Tam możecie umówić się na indywidualne oprowadzanie po naszym programie lub od razu zapisać się na bezpłatny okres testowy na stronie www.kivo.pl.
Wirtualny Sekretariat
- podpisywanie umów online
- aplikacja KIVO na Android
- zarządzanie klientami (baza kontaktów, informacje o umowach)
- tworzenie grup (komunikaty gdzie są wolne miejsca)
- szybkie odwoływanie zajęć, organizowanie zastępstw
- widok odwołanych zajęć
- generowanie umów na podstawie ustawionych kursów
Tworzenie Grafików Zajęć
- kreator drag and drop
- widok zaplanowanych zajęć według lokalizacji, sali, lektora
- szybki podgląd grafiku
- możliwość wydrukowania planu
- szybkie ustalanie zajęć i ustawianie statusu realizacji
- uwzględnianie dni wolnych z kalendarza
Finanse Szkoły
- wyliczanie rentowności grup/zajęć
- kontrola stanu wpłat na konto i gotówki
- program do wystawiania faktur
- raporty stanu kont klientów
- informacje o dłużnikach i sumie brakujących wpłat
- szybka wysyłka przypomnienia o płatności bezpośrednio z Kivo
- wyliczenia kwoty do zapłaty dla każdego lektora, w oparciu o ilość przerobionych zajęć
- płatności online
Raporty dla klientów - One Page
- lista obecności
- wpłaty klienta oraz kwota do zapłaty za kolejny miesiąc
- uwagi lektora
- plan zajęć na kolejny miesiąc
- opisy przerobionego materiału dodane przez lektora
Panel Klienta
- aplikacja dla klienta
- kontrola obecności dziecka
- widok przerabianych tematów i materiałów
- Informacje o płatnościach
- harmonogram zajęć
- widok uwag dodanych przez lektora
Panel Lektora
- aplikacja dla Lektora
- zaznaczanie obecności uczniów
- wpisywanie tematów oraz programu
- uwagi dla poszczególnych uczniów lub całej grupy
- widok swojego planu zajęć
- widok kwoty do zapłaty za przerobione zajęcia i zastępstwa
- możliwość wpisania zgłoszenia nowego klienta
Komunikacja Wielokanałowa
- możliwość wysyłki e-mail bezpośrednio z Kivo do wszystkich klientów, wybranej grupy lub wybranych klientów
- możliwość wysyłki SMS bezpośrednio z Kivo do wszystkich klientów, wybranej grupy lub wybranych klientów
- konunikacja w aplikacji KIVO na Adnroid
- wbudowany czat do komunikacji z klientem
Zgłoszenia
- formularz zapisu klienta (link do wstawienia na stronie w formie przyciski lub wysłania mailem), z którego dane automatycznie pojawiają się w liście zgłoszeń
- generowanie konta klienta bezpośrednio z listy zgłoszeń
- ustawianie zajęć z poziomu listy zgłoszeń
Biblioteka Multimediów
- wykaz wszystkich materiałów dydaktycznych szkoły
- zaznaczanie, kto, co i kiedy wypożyczył
Najnowsze komentarze