Dobrze zaplanowana polityka cenowa jest kluczowa dla prowadzenia finansowo stabilnej szkoły językowej. Przed ustaleniem ceny za kurs należy określić koszty prowadzenia szkoły, w tym zarówno koszty stałe, jak i zmienne, oraz marżę za lekcje, która zapewni zysk dla właściciela szkoły. Ważne jest również określenie liczby lekcji obejmującej dany kurs, a także uwzględnienie rabatów i promocji w cenie kursów.
Przez 11 lat prowadziłam szkołę stacjonarną, obecnie jestem współwłaścicielem szkoły językowej online. Na podstawie moich doświadczeń przygotowałam kilka wskazówek, które pomogą Ci dobrze ustalić politykę cenową dla twojej szkoły językowej.
Wskazówka 1.
Określenie kosztów prowadzenia szkoły językowej – Przed ustaleniem ceny za kurs, musisz określić koszty związane prowadzeniem szkoły. Właściciele szkół stacjonarnych będą mieć więcej kosztów stałych, niż właściciele szkół online. Wlicz koszty wynajmu sali, materiałów dydaktycznych, sprzętu, pensji nauczyciela, kosztów marketingowych i innych wydatków, jakie ponosisz w związku z prowadzeniem kursu.
Pamiętaj zarówno o kosztach stałych, czyli takich, które płacisz przez cały rok kalendarzowy (np.: rachunki za internet, czy telefon) oraz o kosztach zmiennych, które wynikają z bieżących (często jednorazowych) potrzeb w szkole, np.: zakup drukarki.
Wskazówka 2.
Marża za lekcje w szkole językowej – Marża to kwota, którą dodajesz do kosztów, aby określić cenę za kurs lub lekcję. Ważne jest, aby marża zapewniała Ci zysk za Twoją pracę.
Zachęcam Cię do zwrócenia uwagi na pewien aspekt. Jeżeli pracujesz w swojej szkole, jako lektor, to powinnaś otrzymywać wynagrodzenie zarówno, jako lektor oraz jako właściciel szkoły.
Wskazówka 3.
Ile lekcji powinno być w kursie językowym?– nawet najlepiej wyliczone ceny nie pomogą Ci w utrzymaniu rentowności szkoły, jeżeli nie określisz, ile będzie dokładnie godzin lekcyjnych obejmował kurs. Samo określenie dat od 5 września do 20 czerwca, to troszkę za mało. Upewnij się, że wyliczając cenę za kurs, musisz wiedzieć, ile lekcji powinno zostać zrealizowanych w roku szkolnym.
Wskazówka 4.
Lekcje indywidualne i grupowe w szkole językowej – jestem fanką prostych cenników, które nie odstraszają i nie utrudniają pracy obsługi biura. Postaraj się, aby mieć w miarę możliwości 2-4 pozycje w cenniku. Im więcej kombinacji, tym trudniej później wyliczać rentowności, sprawdzać dłużników, liczyć rabaty itp.
Wskazówka 5.
Rabaty i promocje w cenie kursów językowych – Jeżeli planujesz robić promocje lub udzielać rabatów cenowych, to koniecznie muszą one być uwzględnione w cenie kursu.
Załóżmy, że wyliczyłaś cenę za lekcję w wysokości 70 zł za 45 min, jest to cena, która daje Ci 10 zł realnego zarobku dla Ciebie, jako właściciela szkoły. Postanowiłaś zrobić promocję – 15% dla osób, które zapiszą się do końca czerwca i co się okazuje? Że zamiast zarobić 10 zł, to, zarobisz 86 groszy. Czy to ma sens? Pewnie, że nie. Dlatego już, planując ceny i planując promocje musisz je mieć doliczone do ceny. Dlatego lekcja powinna kosztować 80 zł za 45 minut i wtedy możesz zrobić promocje – 15%.
Wskazówka 6.
Formy opłat za kursy językowe w szkołach – Najpopularniejszą formą opłat za lekcje są płatności miesięczne stałe, czyli średnia miesięczna opłata za kurs lub dzienne opłaty miesięczne wynikające z liczby lekcji zrealizowanych w danym miesiącu.
Na rynku są również szkoły, które opłaty dzielą na maksymalnie 3 części. Każda z tych form jest ok., ale na co warto zwrócić uwagę, to forma gospodarowania pieniędzmi w firmie. Czy jak pobierzesz opłaty 2 – 3 większe wpłaty w roku szkolnym, to czy umiejętnie będziesz nimi dysponować?
Wskazówka 7.
Nie pytaj ludzi o ceny w Twojej szkole. – Na koniec przechodzę do kwestii, którą poruszam bardzo często. Ludzie z grup na Facebooku, którzy nie znają twoich finansów, kosztów, możliwości, zasobów ani sytuacji finansowej nie mogą ustalać Twoich cen! Nie pytaj ludzi, ile biorą za lekcję, policz to, bo przecież każdy może mieć inne koszty i oczekiwania zarobkowe.
Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Ci na nowo policzyć ceny za kursy. Jeśli dojdziesz do wniosku, że są za niskie, to czas zrobić ten krok i je podnieść.
Zaufali nam między innymi:
Nowoczesny wgląd oraz wszystkie niezbędne funkcje, które pomogą Ci całkowicie zautomatyzować oraz przechowywać dane klientów zgodnie z RODO.
Obejrzyj nagranie z krótkiego, wirtualnego spaceru po naszym programie.
Każdy nasz klient otrzymuje od nas indywidualne wsparcie i szkolenie z naszego programu.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni telefonicznie oraz pod e-mailem kontakt@kivo.pl
• 14 dniowy okres próbny • Karta kredytowa nie jest wymagana
Kolejna forma, dla mnie osobiście, jest lepsza od tej, którą przedstawiłam przed chwilą. Jest bardzo podobna, ale jest jedna różnica. Jest to stała miesięczna opłata. Czyli mamy dwa tysiące za kurs, dzielimy to na dziesięć równych opłat, czy dziewięć i mówimy klientowi, że co miesiąc jest 200 złotych. Nieważne, ile lekcji będzie, jest to cała kwota podzielona na dziesięć części, aby co miesiąc wpłacać tą samą sumę Oczywiście wyjaśniamy warunki współpracy, tak jak zresztą przy każdej innej umowie, żeby nie było problemów dlaczego tyle a nie więcej lub mniej. Zdecydowanie zredukuje to ilość pytań. Też klienci będą spodziewali się konkretnego wydatku co miesiąc i dla wielu osób jest to fajna sytuacja, że wiedzą jakie mają zobowiązania. Każdy z nas ma rachunki, a do tego też wiele rodzin sobie dolicza, że takie zobowiązanie miesięczne, to jest, np. kurs języka angielskiego czy niemieckiego. Zdecydowanie też dużo więcej osób zgodzi się na współpracę z nami, płacąc dwieście złotych miesięcznie.
Jest to mniejsza kwota i mniejszy wydatek dla rodziny, niż dwie duże płatności lub jedna. Będą pojawiać się dłużnicy, jak w większości przeze mnie prezentowanych form płatności, ale też musicie wiedzieć, że to nie jest tak, że połowa klientów nie płaci. To są jednostki. Zazwyczaj jeżeli mamy już dwie niezapłacone części, możemy się spodziewać, że ta osoba już nie zapłaci lub zniknie. Jest takie ryzyko zawodowe. Oczywiście możesz takie osoby prosić, aby zapłaciły, pisać wezwania do zapłaty, jak najbardziej można to robić. W zależności od tego, czy jest to dla Was gra warta świeczki.
Każdy zgodnie ze swoim sumieniem musi odpowiedzieć na to pytanie. Bo wiem, że niektórzy walczą o 100 złotych, a inni po prostu odpuszczają, bo mogą sobie na to pozwolić. Ja szanuję obie decyzje. Rozumiem tych, którzy są zawiedzeni, że ktoś wykorzystał ich czas i im nie zapłacił. Ale też rozumiem tych, którzy mówią: Dobra, no nieważne, trudno. Zajmie mi to więcej czasu, nerwów niż to warte. No i oczywiście stały, comiesięczny dopływ gotówki. Tutaj jesteśmy o wiele bardziej przewidywalni. Możemy przewidzieć ile pieniędzy wpłynie nam co miesiąc na konto, niż przy tych różnych płatnościach. O wiele łatwiej można gospodarować takim budżetem, planować rzeczy itd.
Ostatnia forma płatności dla biznesu stacjonarnego, i tu już tak troszeczkę wejdziemy w biznes online, ale o tym jeszcze za chwilę. Coraz więcej szkół, zwłaszcza w większych miastach, sięga po model abonamentowy z podpinaniem karty. Polega on na tym, że tak jak ludzie płacą za Netflixa, tak samo na stronach szkoły, osoby deklarują się na stałą miesięczną opłatę. Podpinają sobie kartę i co miesiąc tego samego dnia konkretna kwota zostaje im ściągnięta z konta. Jest to stała miesięczna opłata. Jest mnóstwo plusów takiej formy, np. nie musimy się upominać. Ale też jest jeden bardzo duży minus. Strasznie ciężko naszym rodakom jest podjąć decyzję o tym, aby podpiąć kartę na coś innego niż na przykład Netflix. O ile tak chętnie podpinamy kartę na rozrywkę, o tyle trudniej jest nam zrobić to, jeżeli chodzi o edukację. Taki model subskrypcyjny jest fajny, ale bardzo będzie dla Was wymagający, zwłaszcza na samym początku. Zawsze pojawią się osoby, które powiedzą: A dlaczego mi zdjęło pieniądze z konta? Ja chciałem zapłacić tydzień później. Wiem o czym mówię, dlatego, że taki model miałam w moim biznesie online w szkole językowej. W kursach językowych online, ludzie pisali do nas, dlaczego zabraliśmy im pieniądze z konta. Świadomość i edukowanie są szalenie ważne.
Na początku może być to ciężkie, zwłaszcza jeżeli robimy to dużą skalę. Akurat w naszym przypadku to była duża skala. W lokalnym biznesie na pewno mniejsza, ale nadal jest co robić.
Ostatnia forma płatności, też dla osób, które działają w online jest wykupywanie paczek godzin. Mamy na Kivo osoby, które prowadzą biznes stacjonarny, ale również mają klientów online. Jest to dosyć popularne. Coraz częściej słyszę o tym, że tak robicie i sprzedajecie zestaw, np. trzydziestu godzin lekcji online na żywo. Płaci się za paczę i mamy czas, żeby to wykorzystać przez jakiś okres. Tu również wchodzą płatności online’owe. Zajęcia oczywiście też są wtedy w onlinie. Obsługujemy na Kivo zarówno biznesy stacjonarne jak i biznesy online. Pracujemy dla Was też nad kilkoma nowymi rozwiązaniami, aby pomóc biznesom stacjonarnym wkroczyć w świat lekcji online prowadzonych na żywo. Mogę tylko zdradzić, że będą to dwa nowe rozwiązania, które bardzo zautomatyzują i ułatwią Wam obsługę klienta oraz płatności Ale o tym już niedługo będę miała zaszczyt Was poinformować.
Dziś serdecznie zachęcam Ciebie do przetestowania programu www.kivo.pl, gdzie będziesz mieć kontrolę finansów. Gdzie Wasi klienci, na swoich kontach, będą mogli zobaczyć ile mają do zapłaty w danym miesiącu i nieważne jaki model płatności wybierzesz, Kivo umożliwi Ci obsługiwanie każdego jednego. Obecnie poza opcją subskrybowania. Też w dużej mierze zależy od Was czy taką funkcję chcecie wprowadzić czy też nie. Serdecznie Was zachęcam, przetestujcie! Piszcie do nas na kontakt@kivo.pl. Tam możecie umówić się na indywidualne oprowadzanie po naszym programie lub od razu zapisać się na bezpłatny okres testowy na stronie www.kivo.pl.
Wirtualny Sekretariat
- podpisywanie umów online
- aplikacja KIVO na Android
- zarządzanie klientami (baza kontaktów, informacje o umowach)
- tworzenie grup (komunikaty gdzie są wolne miejsca)
- szybkie odwoływanie zajęć, organizowanie zastępstw
- widok odwołanych zajęć
- generowanie umów na podstawie ustawionych kursów
Tworzenie Grafików Zajęć
- kreator drag and drop
- widok zaplanowanych zajęć według lokalizacji, sali, lektora
- szybki podgląd grafiku
- możliwość wydrukowania planu
- szybkie ustalanie zajęć i ustawianie statusu realizacji
- uwzględnianie dni wolnych z kalendarza
Finanse Szkoły
- wyliczanie rentowności grup/zajęć
- kontrola stanu wpłat na konto i gotówki
- program do wystawiania faktur
- raporty stanu kont klientów
- informacje o dłużnikach i sumie brakujących wpłat
- szybka wysyłka przypomnienia o płatności bezpośrednio z Kivo
- wyliczenia kwoty do zapłaty dla każdego lektora, w oparciu o ilość przerobionych zajęć
- płatności online
Raporty dla klientów - One Page
- lista obecności
- wpłaty klienta oraz kwota do zapłaty za kolejny miesiąc
- uwagi lektora
- plan zajęć na kolejny miesiąc
- opisy przerobionego materiału dodane przez lektora
Panel Klienta
- aplikacja dla klienta
- kontrola obecności dziecka
- widok przerabianych tematów i materiałów
- Informacje o płatnościach
- harmonogram zajęć
- widok uwag dodanych przez lektora
Panel Lektora
- aplikacja dla Lektora
- zaznaczanie obecności uczniów
- wpisywanie tematów oraz programu
- uwagi dla poszczególnych uczniów lub całej grupy
- widok swojego planu zajęć
- widok kwoty do zapłaty za przerobione zajęcia i zastępstwa
- możliwość wpisania zgłoszenia nowego klienta
Komunikacja Wielokanałowa
- możliwość wysyłki e-mail bezpośrednio z Kivo do wszystkich klientów, wybranej grupy lub wybranych klientów
- możliwość wysyłki SMS bezpośrednio z Kivo do wszystkich klientów, wybranej grupy lub wybranych klientów
- konunikacja w aplikacji KIVO na Adnroid
- wbudowany czat do komunikacji z klientem
Zgłoszenia
- formularz zapisu klienta (link do wstawienia na stronie w formie przyciski lub wysłania mailem), z którego dane automatycznie pojawiają się w liście zgłoszeń
- generowanie konta klienta bezpośrednio z listy zgłoszeń
- ustawianie zajęć z poziomu listy zgłoszeń
Biblioteka Multimediów
- wykaz wszystkich materiałów dydaktycznych szkoły
- zaznaczanie, kto, co i kiedy wypożyczył
Najnowsze komentarze